The Final Cut (Waters/1974)

According to James Guthrie, this track was written during the recording sessions for « The Dark Side of the Moon ». Waters would bring out this demo again for the recording of "The Final Cut », ten years later at the end of « The Final Cut » sessions (July 1982 according the bassist in a interview for « Rock and Folk » magazine.

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Glass Wine (Gilmour, Waters, Wright, Mason/1973)

Glass Wine represents one of the only viable surviving extracts from the project entitled « Sound of Household Objects (Suite) ». This project was first envisaged during the « Meddle » sessions in 1971. The track was included at the very start of Shine on you crazy Diamond (part 1). Gilmour repeated the experiment live on his 2006 tour (an idea suggested by Rick Wright).

Nick Mason : 

« Depuis la fin 1973, nous avions mis sur pieds plusieurs projets de disque sans être vraiment satisfaits. Au début, nous voulions faire quelque chose de très électronique., mais cela nous parut très artificiel. Nous nous sommes mis alors à un autre disque, il était fini, et puis, nous nous sommes rendus compte qu’il n’y avait pas d’âme, que nous jouions comme des machines. Nous avons donc renoncé à le sortir et nous nous sommes remis à l’oeuvre sur autre chose ».


Nick Mason:

« I think it will happen one day, because most of the ideas we’ve tried seem to work very well so far … it’s in very random form at the moment, not in pieces. There are things like 16 tracks of glasses turned to a scale across the 16-track: it can be played across the faders, but what it really needs is each one going through a VCS3 or something, and then coming to a keyboard. I suppose really it’s a very, very, very crude mellotron. There’s a whole load of things we’ve done – some of them just down as sounds that work, others as bass lines»

« A pre-season report on Pink Floyd», Sounds, 17 August 1974.


Nick Mason :

« Nous étions tous motivés par cela. C’était le problème. Si seulement deux d’entre nous avait eu les couilles de dire : rien à foutre de ceci, essayons de travailler sur un véritable disque  Ce fut une formidable perte de temps (…) »

« Pink Floyd: We made a bass guitar out of rubber bands. It was a fantastically fruitless exercise », The Sun, Septembre 2011.


Nick Mason:

«We made up a scale - sort a quadruple track of wine glasses at one time. I think it was done for an album that was never released, and then used again on «Wish you were here». All of us played the wine glasses»

«Nick Mason finding his own way», Modern Drummer, January 1985.


Nick Mason:

«We had the idea of recording the wine glasses. Rick was especially involved with that. Thas was a nice idea, and the wine glass was used on what became Shine on you Crazy Diamond»

«Caught in the Crossfire», Mojo Special Edition, 2020 

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The Hard Way (Gilmour, Waters, Wright, Mason/1971-1973)

One of the three tracks on « Sound of Household Objects (Suite) », which sought to explore the concrete-music approach taken by the band in 1967. Only three tracks were completed, including The Hard Way, which was the most accomplished.

David Gilmour:

« On a été jusqu’à fabriquer des instruments avec des élastiques qu’on attachait en se servant d’un briquet pour le pont, comme sur une guitare. A l’autre bout, il y avait une suite d’allumettes qui permettait de régler les tonalités. Ca faisait une basse pas mal. On se servait des bombes aérosols et de gros rouleaux de scotch qu’on tirait violemment. Selon la longueur, ça donnait un son différent… En gros, on a réussi à faire fonctionner trois ou quatre morceaux, mais il y a un moment où il a fallu abandonner. C’était vraiment très, très difficile d’en faire de la vraie musique ».


Roger Waters: 

« Nous avons passé beaucoup de temps avant de commencer l’enregistrement [de Shine on ...]. Nous avons travaillé sur le projet «Sounds Of Household Objects» que nous n’avons jamais fini. L’idée était toujours de créer une pièce continue de musique qui était parcouru d’atmosphères différentes et c’est ainsi que l’album a été conçu. Rick était celui qui a sorti tout le projet de terre en jouant cette note au début ».

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« Le Dadaïsme » Soundtrack (Waters/1974)

One of Adrian Maben's documentaries with music pieces provided by Roger Waters

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« Le Surréalisme » Soundtrack (Mason, Waters/1974)

One of Adrian Maben's documentaries with music pieces provided by Mason and Waters. 

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« L’Art et la Machine » Soundtrack (Geesin, Waters/1974)

One of Adrian Maben's documentaries. The second collaboration between Geesin and Waters. Unfortunately, in the interview given by Geesin to the site, he has no precise recollection of this joint work.

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How do you feel ? (Waters/1974)
Song written in response to the promotion of the Gini campaign. The theme of the man who sells his soul in the desert was illustrated in the packaging of the « Wish you were here » album. Evoked by the bassist in a 1976 interview with « Rock & Folk ».

Roger Waters:

« Au début, c'était comme si nous avions gagné un prix, ils voulaient nous donner 50 000 livres pour des photos. Super, fantastique ! Ce n'est qu'après que je me suis dit : A-t'on vraiment besoin de faire ça ? » 

« Street Life », Rock & Folk, 1976.


Roger Waters:

« Je rentrais chez moi en avion du Maroc et je me sentais très mal alors j'ai écrit le commencement du texte: "Je vendais mon âme dans le désert", et le refrain, c'est: "Comment te sens-tu, prenant les morceaux de mon âme ? Comment, comment te sens-tu ? Tu te sens riche ? Tu te sens pauvre ? Tu sens que ton temps est employé comment il faut ? Comment, comment te sens-tu ?" Ça, c'est le premier couplet. Et puis: "les liens sont des actes de complicité/ Brisent les illusions enfantines/ Comment, comment te sens-tu ?"

Non, je me suis gouré, dans le premier couplet, j'aurais dû dire: "Tu te sens bien, tu te sens pas bien, est-ce que tu sens que tu t'es fait avoir ?"

Et puis, dans le troisième, il s'agit de la nuit et de la peur: "Je me tenais serré par une nuit mauvais, à moitié dans le noir, à moitié dans la lumière. Comment, comment te sens-tu ? Tu te sens en sûreté, tu te sens blessé, comment, comment te sens-tu ? » ».

« Spécial Pink Floyd », Rock & Folk (Hors Série), March 1994.

Wish you were here (Grapelli Version) (Waters, Gilmour/1975) 

Gilmour had the idea of using Grapelli's presence at Abbey Road Studios to add an instrumental part at the end of the song. However, Gilmour explained that they ultimately chose to drown out the violinist's part in the mix. Nevertheless, a master tape was recorded with the French violinist and preserved in the archives.

Roger Waters: 

« (…) Stephane Grapelli était à côté lorsque nous faisions Wish you were here. Dave a suggéré que nous pourrions rajouter un bout de country à la fin de celle-ci ou que nous pourrions au moins essayer de le faire. Or, Stephane Grappelli était à côté, dans le studio numéro 1, en train de faire un album avec Yehudi Menuhin. Il y avait un australien qui était toujours derrière Grappeli que nous avions rencontré sur une tournée, alors on a pensé qu’on pouvait obtenir la participation de Grappeli. Donc, ils l’ont fait venir, après avoir longtemps discuté à propos de son cachet. Étant un vieux pro, il a essayé de nous avoir, et cela a créé une certaine tension. Mais, c’était merveilleux de l’avoir et qu’il ait joué sur ce morceau ».


Nick Mason :

« Ça, c’est juste fantastique, j’ai eu peur que cela fut perdu. La chose incroyable est que Yehudi Menuhin est aussi là au même moment, mais il n’a jamais voulu venir jouer car il ne se sentait pas d’improviser».

« Pink Floyd announce Massive reissue Project », Rolling Stone, Mai 2011.


Nick Mason:

« Stéphane Grappelli, to some extent, is the jewel in the crown,” says Mason. “The interesting thing is that we were all so convinced that it didn’t exist, that it’s never even been brought out and bootlegged — which would have happened if anyone had known about it. Come on, what else has ever been unearthed? It’s only because it has been in the pharaoh’s tomb for the past 35 years or whatever.The story was that when Stéphane actually put it down on tape, we were, of course, on the 8-track at the time, and so we didn’t have many spare tapes,” Mason recalled. “We had already done them — the backing tracks, stereo, drums, bass, a couple guitars — we didn’t have room for many experiments. So I thought once we weren’t going to actually run it on the record, that it had to be thrown away in order to put down another guitar or something. It’s lovely. I suppose it says a number of things. First of all, it’s wonderfully romantic — just what he plays. It’s sort of French and Gypsy, and it’s also a wonderful sort of fusion thing, because, actually, at the time, there wasn’t that much interplay between jazz and classical and rock ’n’ roll and so on, and to suddenly have one of the great players of the ’30s and ’40s coming in and playing with us … it is really quite moving, even if the music had been pretty average, which it’s not. »

«Why Pink Floyd' campaign sets the controls to the heart of the fan», Goldmine, 16 November 2011

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« I was selling my soul in the desert,

How do you feel?

Taking my pieces of silver

How do you feel?

Do you feel good, do you feel grown?

Do you think you could make it alone?

How, how, do you feel?

It goes on, something about

Acts of collusion.


We advertise acts of collusion.

Shatter the childhood illusion.

Do you feel rich, do you feel ??????.

At home ? ... »

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