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DUNE SOUNDTRACK (1976)


A film based on Frank Herbert's novel was planned as soon as Pink Floyd bought the rights. Director Alexandro Jodorowsky got hold of the novel and asked Michel Seydoux, a famous Parisian producer, to finance it. An international cast was assembled, including Orson Welles, Alain Delon, Mick Jagger and Salvador Dali. On the music front, Virgin Records offered a number of bands from its stable, including the young Mike Oldfield, Gong, Tangerine Dream and Henry Cow.

But the director wanted Pink Floyd! Roger Waters, who was a fan of his western « El Topo », agreed to discuss the matter with the director.




Alejandro Jodorowsky :

«J'ai eu la chance, grâce à mon film «El Topo», d'être connu par ces musiciens. Ils ont bien daigné nous recevoir à Londres aux studios Abbey Road où les Beatles avaient enregistré leur succès. Je voulais des artistes qui sachent respecter une œuvre d'une telle importance pour la conscience humaine».

«Jodorowsky's Dune», Documentaire, 2013.


According to the director, the group was having lunch when Jodorowsky, who was very nervous about this huge project, came in for a fresh interview, which ended in the Chilean director leaving with a bang. Gilmour ran to catch him by the sleeve and bring him to his senses. This version is nevertheless denied by Mason.

Alejandro Jodorowsky:

« We wouldn't treat someone we admired in such a cavalier fashion »

« The Greatest Albums you'll never hear », Bruno MacDonald, 2013.


Brian Humphries (sound engineer):

« It's just at the talking stages at present. Jodorowsky'snext film will be «Dune», and he came to London to meet and hear the band in the studio. If we do it, it will mean at least a month in the Sahara with a mobile unit, because that's where Jodorowsky is shooting the film. He wants to film to the Floyd's music, so we'll be marooned for a while doing that, but it is an exciting challenge»

«PinkFloyd: more gritty, less giddy », Circus magazine, September 1975.


Alejandro Jodorowky:

« (...) They happily agreed to meet us in London at Abbey Road Studios where the Beatles had recorded their success. Jean-Paul Gibon was very pleasantly surprised that the group would see us. At that time, I had already almost lost my individual consciousness. I was the instrument of my sacred, miraculous work where everything could happen. Dune wasn't at my service, I was like the samurai that I had found, at the service of the work. They were in the middle of recording Dark Side of the Moon. Upon arriving, I didn't see a group of musicians in the middle of making their masterpiece, but four young guys eating fried steaks. Jean-Paul and I, standing in front of them, had to wait for their voraciousness be to satisfied. In the name of Dune I was taken by an anger and I left slamming the door. I wanted some artists who knew how to respect a work of such importance for human consciousness. I think that they didn't expect that. Surprised, David Gilmour ran behind us giving excuses and made us attend the final mixing of their record. What ecstasy... After, we attended their last public concert where thousands of fanatics cheered. They wanted to see The Holy Mountain. They watched it in Canada. They decided to participate in the film by producing a double album which was going to be called Dune. They came to Paris to discuss the financial part and after an intense discussion, we came to an agreement. Pink Floyd would do almost all the music of the film »


Interviewer: «Vous allez tourner un film, du moins vous allez faire la musique d’un film d’Alejandro Jodorowky qui va s’appeler «Dune», et vous avez prévu pratiquement un an de composition et un an d’enregistrement … on parle d’un space-opéra, d’un budget énorme. Qu’est-ce que cela sera? Est-ce que cela sera véritablement encore une fois une étape un petit peu grandiloquente de Pink Floyd?»

Roger Waters:«En fait, c’est pas du temps que nous consacrons à le faire, nous n’avons simplement pas autre chose à faire. Nous n’avons pas mis de côté un an pour cette composition, nous n’avons pas autre chose à faire. Depuis la fin de juillet jusqu'à Noel de toute façon nous n’avions de toute façon aucun projet rien du tout … nous allions nous séparer »

Interviewer: « «En fait, vous avez le sentiment de ne pas vraiment choisir ce que vous devez faire? C’est grave ce que vous dites là»

Roger Waters:«Non c’est que «Dune» est un roman que nous avons tous lus et que nous avons beaucoup appréciés et aimé. De plus nous avons également beaucoup aimé le film qui en a été tiré et en fait il y a environ un an nous pensions acheter les droits de ce film qui allait en fait de droite à gauche dans le show-business depuis 5 ou 6 ans. Et lorsque Philippe (NDR: Constantin) nous a appelé et a dit que Jodo aller être producteur de ce film et est-ce que cela nous intéresserait, nous avons dit oui. Et puisque que c’est lui qui va diriger le film nous sommes intéressés»

«Tout peut arriver», Europe 1, 1st September 1975.


Nick Mason :

« Il y eut même un moment où nous avions décidé de prendre une année de liberté et de faire des choses chacun de notre côté parce que nous nous ennuyions vraiment entre nous. Et puis, comme toujours, il est arrivé quelque chose que nous avions tous envie de faire. C’était en l’occurrence pour la musique de « Dune ». Le projet ne risque pas de se réaliser maintenant, mais sur le moment, nous nous y sommes tous mis, préférant faire cela ensemble plutôt que des albums solos ».

« Your Mother didn’t like this », Capital Radio, December 1976.




Moébius was hired to produce a storyboard and H.R Giger and Dan O'Bannon (designers of the future « Alien »). Based on this material, the Floyd agreed to release a double album with the group Magma backing them on certain scenes. However, the cost of production (30 million dollars at the time, or 130 million in 2013) forced the French to ask for co-production with an American studio. No studio wanted to bet on a science fiction film at the time (this was before the « Star Wars » craze).


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